برآورد میزان افت چوب در مراحل قطع و استحصال در دو روش بهره‌ برداری سنتی و صنعتی
به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سراب و آدرس sarab1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 89
بازدید ماه : 1212
بازدید کل : 149854
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آمار مطالب

کل مطالب : 871
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 2
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 89
بازدید ماه : 1212
بازدید سال : 8959
بازدید کلی : 149854
برآورد میزان افت چوب در مراحل قطع و استحصال در دو روش بهره‌ برداری سنتی و صنعتی

چکيده:

اين تحقيق به منظور برآورد ميزان افت چوب در مراحل قطع و استحصال در دو روش بهره‌ برداري سنتي و صنعتي در پارسل 23 از سري يک حوزه‌ آبخيز شماره 17 شفت اجرا گرديد. در اين تحقيق پس از قطع درختان کليه محصولات چوبي در 4 طبقه قطري اندازه گيري شدند.

نتايج بدست آمده نشان داد که بيشترين ميزان توليد محصولات چوب در هر دو روش بهره‌برداري در کلاسه قطري 3 مي باشد و کمترين ميزان افت چوب نيز در کلاسه قطري 3 مي باشد.

ميزان توليد محصولات چوبي در روش بهره‌برداري صنعتي در تمام کلاسه‌هاي قطري از روش بهره‌برداري سنتي بيشتر و ميزان افت چوب در روش بهره برداري صنعتي در تمام کلاسه هاي قطري از روش بهره برداري سنتي کمتر است.

1-1- مقدمه

کشورايران وسعتي حدود 165 ميليون هکتاردارد که تنها 10درصد از آنرا زمينهاي با خاک مرطوب و آب فراوان شامل مي شود وبقيه سطح کشور داراي آب و هوايي نيمه خشک تا خشک مي باشد. جنگلهاي تجارتي وانبوه تنها در مناطق مرطوب يعني در دامنه البرز شمالي در سه استان گيلان و مازندران و گلستان وجود دارد. اين مناطق در برنامه ريزيها بعنوان قطب توليد چوب در نظر گرفته شد که 3/1 ميليون هکتار از مجموع 9/1 ميليون هکتار پوشش جنگلي شمال بعنوان جنگل تجارتي محسوب ميگردد. در اين مساحت محدود ولي پر ارزش عمليات بهره برداري انجام مي پذيرد. روند توسعه و پيشرفت در صنايع وابسته به چوب وارتقاء ارزش آن بعنوان يک ماده اوليه مورد نياز و در نظر گرفتن امکان استفاده هاي بهتر و اصلح از کليه محصولات جنگلي موضوع بررسي افت به لحاظ صنعتي و نوع محصولات بر اساس نيازهاي مصرفي و صنعتي موجود در آنها از اهميت خاصي برخوردار ميباشد داشتن يکسري اطلاعات جديد و تکميلي در ارتباط با توليدات در بهره برداري نه تنها مفيد و حتي ضروري خواهد بود. به منظور تامين حداکثر ارزش چوب، لازم است اولا مسئولين بهره برداري از کميت و کيفيت محصولات احتمالي چوب از برداشت آگاهي داشته باشند تا بتوانند در زمينه برنامه ريزي امور(تعداد کارگر ساعت، ماشينها و هزينه ها، روشها يا سيستمهاي بهره برداري و بعلاوه آگهي هاي پيش فروش، اطلاع از ميزان و حدود در آمدها و غيره ) اقدامات و پيش بيني لازم اوليه را انجام دهند.

حجم کل نشانه گذاري را ميتوان از صورت مجالس قطع در پارسل هاي مختلف قطع و نشانه گذاري با تقريب قابل قبول بدست آورد. اين صورت مجالس تعداد، قطر برابر سينه، گونه، حجم واغلب ارتفاع تقريبي درخت را بدست ميدهند. اما اينکه چوبهاي برداشتي از چه ابعاد و اندازه وحجمي برخوردار ميباشد و سهم حجمي هر يک از محصولات چه ميزان است، نياز به بررسي و تحقيق دارد. هدف اين تحقيق بدست آوردن اينگونه اطلاعات بر روي گونه راش ميباشد. با در دست داشتن اين اطلاعات ميتوان درصد حجمي و تعداد و ابعاد مختلف توليدات چوبهاي قابل انتظار از آن را استخراج نمود. البته در صد قسمتهاي مختلف توليدات (گرده بينه، چوب آلات الواري و تراورسي، لاشه کاتين، گرده کاتين و هيزم ) بسته به منطقه جنگلي، حاصلخيزي خاک، وضعيت آب وهوايي، گونه درخت، قطر برابر سينه يا سن درخت و حتي ارتفاع درخت متفاوت ميباشد.

بدليل وضعيت جنگلهاي شمال ايران با شرايط خاص رويشگاهي و عدم اجراي روشهاي صحيح جنگلداري که درختان اغلب قطور و حجيم ميباشند و بنابه دلايلي که در فوق نيز اشاره گرديد ميبايستي براي مناطق مختلف جنگلهاي تجارتي شمال کشور بررسي ميزان افت چوب در مرحله قطع و تجديد حجم و استحصال انجام شود. به همين منظور تحقيق حاضر بعنوان گامي نخست در يکي از نقاط جنگلهاي شمال ايران (پارسل 23 از سري 1 حوزه آبخيز شماره 17 شفت) مطالعه گرديد.

1-2- اهداف

هدف اصلي اين تحقيق بررسي و مقايسه ميزان افت چوب در دو روش بهره برداري سنتي و صنعتي مي باشد. براي اين منظور متغيرهايي که اندازه گيري گرديده اند شامل: گرده بينه، گرده کاتين<20، لاشه کاتين، الوار و تراورس مي باشد.

(((دانلود کنید)))



تعداد بازدید از این مطلب: 56
موضوعات مرتبط: تحقیق دانشجویی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود