بررسی اهمیت ارزشگذاری منابع زیست محیطی با تاکید بر منابع زیست محیطی استان اردبیل (مجتمع شورابیل)
به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سراب و آدرس sarab1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 33
بازدید هفته : 266
بازدید ماه : 1098
بازدید کل : 149740
تعداد مطالب : 871
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آمار مطالب

کل مطالب : 871
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 7
باردید دیروز : 33
بازدید هفته : 266
بازدید ماه : 1098
بازدید سال : 8845
بازدید کلی : 149740
بررسی اهمیت ارزشگذاری منابع زیست محیطی با تاکید بر منابع زیست محیطی استان اردبیل (مجتمع شورابیل)

چکیده

در این تحقیق که عنوانش بررسی اهمیت ارزشگذاری منابع زیست محیطی با تاکید بر منابع زیست محیطی استان اردبیل (مجتمع شورابیل ) می باشد به تحقیق و بررسی بر منابع زیست محیطی استان پرداخته و روش های ارزشگذاری های موجود برای ارزشگذاری بر منابع زیست محیطی را بیان کرده وسپس بهترین روش ارزشگذاری بر آن مکان زیست محیطی را بیان کرده و پیشنهاد استفاده از آن روش برای ارزشگذاری بر محیط زیست آن مکان داده شده که در تحقیق های بعدی برای ارزش گذاشتن بر آن مکانها از روش های گفته شده استفاده شود .

در این تحقیق که، بررسی اهمیت ارزشگذاری منابع زیست محیطی با تاکید بر مجتمع شورابیل می باشد، ابتدا اهمیت صنعت توریسم در استان بیان شد، سپس به پتانسیل های گردشگری منطقه اشاره شد، و سپس به معرفی مکان های توریستی استان ومشکلات موجود در آن و رفع مشکلات برای ایجاد شرایط بهتر برای جذب توریست پرداخته شد (مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، منطقه اکوتوریستی گردنه حیران، منطقه توریستی فندقلو، در یاچه نئور، دریاچه شورابیل ).

سپس از دریاچه شورابیل اطلاعات کاملی داده شد و بعد به بررسی پیشینه تاریخی ارزشگذاری در سطح بین المللی و ایران و چیکیده هایی از کارهای انجام شده در ایران اشاره شد، بعد به بیان  روش های ارزشگذاری منابع زیست محیطی موجود ( تحلیل هزینه – فایده، تحلیل هزینه موثر، قیمت گذاری بر اساس اصل لذت گرایی ( HPM ) ، روش ارزیابی مشروط (CVM  ) ، هزینه سفر (TCM  ) و معایب ومحاسن های روش های موجود ارزشگذاری اشاره شد، سپس به انتخاب بهترین روش برای ارزشگذاری برمنابع زیست محیطی استان ( جنگل فندقلو، دریاچه نئور، دریاچه شورابیل ) اقدام شد و برای ارزشگذاری بر دریاچه شورابیل بهترین روش موجود، روش هزینه سفر منطقه ای (ZTCM  ) می باشد، که به تحقیق کنندگان بعدی برای ارزشگذاری پیشنهاد می شود.

 مقدمه

انسان از جهات متعدد نیازمند تماس با طبیعت و در نتیجه لزوم حفظ بقای آن است. بخشی از این نیازها به حوزه روان انسان مربوط می شود و مقولاتی همچون زیبایی، تلطیف خشونت، ایجاد زمینه آرامش و تفکر را در بر میگیرد .(7)

 مناظر طبیعی از جمله منابعی هستند که در سطح ملی و منطقه ای همواره مورد توجه بوده اند. معمولاًدو نوع برخورد با مناظر طبیعی وجود دارد که نتیجه این دونگرش متفاوت می باشد. یکی اینکه مناظر طبیعی را به صورت فعلی حفظ کنیم و حتی سعی در بهبود و بازسازی آنها داشته باشیم و دیگر این که آنها را به چیزهای پیشرفته تر و جدیدتری تبدیل کنیم .(6)

 اهمیت محیط زیست امروزه مورد تاکید همه می باشد. اگر چه ممکن است نتوانیم کیفیت محیط زیست را به صورت ارزش پولی بیان کنیم. ولی در کشورهای توسعه یافته، کیفیت محیط زیست عامل مهمی در مبادلات بازار است .(6)

سرمایه گذاری در کشور رابطه مستقیم با میزان ارزش افزوده زیربخش های مختلف اقتصاد دارد بطوریکه در برنامه ریزی ها برابر هر بخش متناسب با میزان ارزش افزوده ای که در تولید ناخالص داخلیGDPدارد، سرمایه گذاری بخش دولتی وخصوصی انجام میگیرد .

 عنایت به اینکه محیط زیست در محاسبات و حسابهای(GNP،GDP،…)ارزش گذاری نمی شود لذا توجه سرمایه گذاری در این بخش به حداقل ممکن می رسد واین امر در بلند مدت باعث از بین رفتن وتخریب این منابع می شود، لذا با ایجاد زمینه های لازم برای برآورد ارزش ایجاد شده در اقتصاد ملی توسط منابع زیست محیطی می توان تصمیم سازان و تصمیم گیران کلان اقتصادی را در جهت دهی به سرمایه گذاری بخش دولتی وخصوصی راهنمایی نمود .

 امروزه، ارزش گذاری منابع طبیعی، بعنوان ابزار مدیریتی موثری جهت تصمیم گیری در زمینه برنامه ریزی طرحهای توسعه ای مورد استفاده مدیران محیط زیست قرار می گیرد .

(((دانلود کنید)))



تعداد بازدید از این مطلب: 71
موضوعات مرتبط: تحقیق دانشجویی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود